BRUNNSGATAN 21
111 38 STOCKHOLM
08-410 210 41
Många fina ord men i slutändan handlar det om att arbeta med samtliga komponenter
kontinuerligt. Certifieringsprocessen medför att vi systematiskt definierar, föreslår
och genomför förbättringar löpande. När målbilden är uppfylld erhåller ni ett
certifikat som bevis på att ert första intryck är kvalitetssäkrat. Processen fort-
skrider sedan för att upprätthålla nivån, parera förändringar och för att förfina
varje detalj.
PROCESSEN STARTAR ALLTID MED MR.X
För att ge en ärlig bild av nuläget bokar och genomför vi ett möte hos er.
Vi skickar en specialutbildad person som ger er en helhetsbild av ert första
intryck och besöksupplevelsen.
Vi tittar på saker som kontorets belägenhet, parkering, trapphus, hissar, skyltning,
receptionens utformning, bemötande, kunskap om besökaren, garderob, väntyta,
toaletter, ingredienser i mötet, kaffeupplevelsen, mötesrummet, etc, etc. Ni får ett
omdöme som baseras på en standardmall, detta för att vi ska kunna göra samma
bedömning efter det att åtgärder är genomförda. Detta resulterar i en ofärgad rapport
utan rekommendationer som lägger grunden för nästa steg.
PRIOLISTA
Baserat på rapporten är det enkelt att rangordna de insatser som ska genomföras. Akuta
åtgärdspunkter först och sedan i prioriteringsordning. Vi rådger efter att ha satt oss in i alla
de faktorer som påverkar förändringsarbetets utformning.
RESEARCH
Nästa steg mot handlingsplanen innebär att vi lär känna er organisation och analyserar
er situation. Allt för att komma fram till rätt förslag och lösningar. Vi sätter oss in i befintliga
strategier, lär känna er identitet, tar del av varumärkesplattformen, gör utblickar i omvärlden
samt träffar nyckelpersoner hos er. Denna fas handlar även om att förstå och inspireras
av trender och teknikutveckling som kan hjälpa oss säkerställa att projektet blir så innovativt
och nyskapande som möjligt.
HANDLINGSPLAN
I denna fas designar vi konkreta förslag och lösningar som presenteras med ord, bild och pris
oavsett om det rör sig om mindre isolerade insatser eller övergripande helhetskoncept. Målet
är alltid att skapa ett första intryck, ett bemötande och en besöks- och varumärkesupplevelse
som gör skillnad.
Exempelvis:
- Vi utarbetar rutiner, manualer, policys, klädkoder och checklistor.
- Vi utformar och beskriver flödes- och logistiklösningar.
- Vi presenterar designkoncept, ritningar, inredning och tekniska lösningar.
- Vi tar fram specifikationer för produktion och implementation.
- Vi presenterar och offererar fikalösningar och övriga mötesingredienser.
- Vi inventerar personalstyrka och kompetens samt identifierar eventuella behov.
- Vi utbildar, tränar och coachar medarbetarna.
Vi samarbetar endast med noga utvalda konsulter, leverantörer och tillverkare. De gemensamma
nämnarna är kreativitet, innovationsförmåga, kvalitet, formgivning och ett yrkeskunnande på allra
högsta nivå. Miljömedvetenhet och ansvarsfull tillverkning är en självklarhet. Vi har stor erfarenhet
av upphandling som vi gärna delar med oss av.
Färdig priolista och handlingsplan ger ett konkret beslutsunderlag om vad som ska göras och i
vilken ordning.
GENOMFÖRANDE
I exemplet sker produktion och implementation av måldefinierade lösningar och åtgärder under
tolv månader. Vi säkerställer att det sker enligt specifikation och deltar i uppföljning och löpande
avstämningar. Om så önskas kan vi även projektleda implementationen hela vägen in i mål och
säkerställa att alla aspekter av slutresultatet håller högsta kvalitet.
Oavsett så är vi alltid stödjande, närvarande och öppna för att snabbt och smidigt kunna göra
finjusteringar under arbetets gång.
Uppföljning och kvalitetssäkring är en självklarhet varför vi kontinuerligt utvärderar certifierings-
processen. Med hjälp av Mr.X gör vi standardiserade mätningar för att hela tiden kunna ge
feedback på vad som fungerar bra och vad som kan göras bättre. I vissa fall måste handling-
splanen också revideras på grund av ändrade förutsättningar.
Genomförandet startar alltid med vår grundutbildning ”First Impression Manager” för alla de
som spelar en roll i första intrycket. Coachning av medarbetare och nätverksträffar för inspiration
och vidareutbildning är återkommande inslag i processen.
MÅLDEFINITION/CERTIFIERING
Målet med certifieringsprocessen definierar vi tillsammans genom att sätta ord på hur ert första
intryck ska gestalta sig. Vi bedömer när målet är uppfyllt och delar då ut vårt certifikat. Ett ärofyllt
bevis på att alla inblandade gör ett fantastiskt arbete – Certified First Impression.
Exempel på hur certifierings-
processen kan se ut under det
första året. Anpassningar sker
alltid utifrån varje organisations
unika förutsättningar och
möjligheter.